Shriya Saran Kajal Agarwal Anushka Shetty Tamanna Ileana Aishwarya Rai Katrina Kaif

Sunday, October 12, 2008

Summer Bachelor Begins

My family flew home today.

My wife was busy preparing the whole luggage while completing her research work (to and fro Abu Dhabi). She would like to immediately visit our uncle who is still in coma after a freak accident in kampung.
Abang brought along his guitar and would like to taste the char kow teau. I met his principal in the morning about getting him to sit for O level next semester instead another year. The principal was supportive as Abang is the best student. We are planning for him to enrol at the varsity earlier than schedule.
Abang Ngah went to school this morning as he has really been enjoying his friends (well, girlfriends) and he was very disappointed of not going to school prom, scheduled on Thursday. We bought him a pair of a new suit and wrote a letter to the Principal requesting the prom to be carried forward, but unsuccessful.

Abang Ngah was acting in a school theatre production last Wednesday, "Macbeth" and his 'silence movie' act was good enough to receive standing ovation.

Baby Muhaimin was excited all the way and busy preparing himself. We bought a big bear toy for his baby cousin and he was the one who excited. He had spent most of his life in Dubai for last eight years and only in Malaysia during summer, hence, he was really looking forward to being there, especially with opah, jadah and other immediate family members.

I am now officially a summer bachelor until early August!

Kita Di Puncak Usia

(Berita Minggu 8 Julai 2007)

KITA DI PUNCAK USIA

Satu wajah yang diam
di antara bayang-bayang
menular dan melingkar
dalam seribu sangkar
masih mewarnai kata-kata
tersirat tanpa suara.
Bicara yang terputus
sepanjang musim kudus
terlontar ke gaung masa
terburai ke merata suasana
menjadi imej-imej gerhana
di hari-hari berkelana.
Kita bahagia di puncak usia
menuai ranum cita-cita
bersama jiwa yang terperangkap
dalam satu ruang landskap
dan tidak mungkin berpaling lagi
ke setiap jejak arah memori!
FUDZAIL
Palm Jabel Ali, Dubai.


Kini Dubai Online 2.0 di klpos.com

Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
No.1

AED diratah RM

Tidak pasti berapa ramai jumlah ekspatriat Malaysia yang sedang bernafas di bumi UAE. Dengar kabarnya sudah melebih tiga ribu orang. Memang agak ramai berbanding sewaktu saya tiba di tahun 2000 dahulu.
Tetapi jumlah seramai ini masih lagi minoriti yang kecil berbanding pekerja migran dari negara lain terutama India, Pakistan, Bangladesh, Filipina, UK, Australia, Afrika Selatan, Iran dan negara-negara Arab. Ada jumlah warga luar yang melebih dua juta kalau tidak dalam angka ratusan ribu.
Dikatakan hampir semua warga dari negara-negara anggota PBB mempunyai wakil di UAE. Warga bumiputera atau tempatan atau ‘locals’ hanya dalam sekitar paling tinggi 20% dari jumlah 4 juta lebih penghuni.
Hampir semua ekspatriat Malaysia adalah profesional terutama dalam sektor penerbangan, perbankan dan pembinaan. Oleh kerana itu, warga Malaysia mempunyai kedudukan yang agak istimewa di mata ramai warga lain. Penting dijelaskan yang tiada pelajar Malaysia di universiti tempatan, selain anak-anak ekspatriat yang menetap di sini.
Dalam pembangunan pesat yang mewajah perubahan ketara secara fizikal di Dubai dan Abu Dhabi (seperti bangunan baru yang telah, sedang dan akan dibina berjumlah lebih 1,000), peluang perniagaan dan kerja adalah begitu luas (Untuk maklumat kerja, sila ke kerjadubai.blogspot.com).
UAE bukan sahaja mempunyai warga tempatan yang minoriti tetapi juga tidak cukup mereka yang mempunyai kepakaran. Hampir kesemua sektor memerlukan warga luar untuk menggerakkannya.
Realitinya, oleh kerana warga tertentu seperti dari India dan Pakistan menguasai kebanyakan peringkat kerjaya (juga bisnes) terutama bawahan, tidaklah sebegitu mudah bagi warga lain menembusinya. Agensi-agensi pekerjaan juga di kuasai mereka, lantas banyak permohonan yang lebih baik dari calun Malaysia sekadar jadi simpanan.
Para“Mafia” ini begitu menjaga ‘kawasan’ kubu dan cartel serta network masing-masing. Kedapatan syarikat yang semuanya berasal dari satu kampung di India!
Tidak dapat dinafikan, dibawah suasana harmoni, muhibbah dan aman ini memang ujud prasangka, diskriminasi dan perasaan anti kepada warga lain. Tetapi oleh kerana UAE adalah lombong emas yang masih banyak untuk di gali dan semuanya ke sini untuk mencari duit selain mengumpul kekayaan, semua yang negatif ini menjadi lapisan gunung berapi yang masih boleh di kawal.
Statistik terbaru, ada ratusan ribu bertaraf jutawan di UAE, termasuk beberapa warga Malaysia. Oleh kerana itu tidak heran apabila pelancaran projek hartanah, semuanya habis dalam tempoh singkat walau sebuah flat satu bilik puratanya berharga RM300 ribu dan banglo paling murah dalam RM3 juta.
Begitupun, ekspatriat Malaysia di UAE yang terus meningkat ini tidak dapat lari dari aliran pemikiran ala Malaysia. Terbawa-bawa dengan kondisi politik dan sistem pecah-perintah.
Keadaan yang sama dikebanyakan negara lain, ekspatriat kita sukar untuk bersatu. Tiada persatuan komuniti Malaysia kecuali secara on-line di www.malaysian-uae.com yang lahir dari komuniti yahoogroup (http://groups.yahoo.com/group/malaysian-uae/).
Komuniti ini banyak mengadakan aktiviti seperti karnival sukan, pertandingan futsal, sambutan ramadan, hari raya dan usrah.
Menurut cerita dari sumber, grup ini tidak disenangi oleh pihak tertentu yang mewakili kerajaan Malaysia dan aktiviti-aktiviti mereka tidak disertai oleh wakil-wakil kerajaan. Ada larangan rasmi dikeluarkan untuk kakitangan kerajaan Malaysia. Ada mereka yang diberi amaran hanya kerana menyertai aktiviti main bola!
Sekiranya ini adalah benar, persoalannya ialah apakah mereka yang dihantar ke sini untuk bertugas dengan dibayar gaji oleh rakyat atau mahu bermain politik.
Manakala majlis-majlis rasmi termasuk hari raya, kemerdekaan dan keramaian untuk menteri yang melawat UAE, pihak kedutaan juga hanya menjemput mereka yang tertentu sahaja dikalangan warga Malaysia. Bagi yang lain, mereka seakan tidak ujud dalam pengkalan data yang ada di pejabat, selalu alasan yang diberi ialah tidak cukup bajet. Tetapi ramai yang bukan rakyat Malaysia mendapat jemputan.
Melucukan ada majlis hari raya dianjurkan mereka secara ‘pot luck’ walhal tentu ada elaun untuk majlis seperti ini. Bukanlah warga ekspatriat Malaysia tidak mampu tetapi mana ada kelasnya begitu.
Lebih dari itu, Majlis Bisnes Malaysia di UAE (MBM) yang pernah ditubuhkan dibawah restu kedutaan juga dua tahun lalu tidak nampak hasilnya. Mungkin saya tidak tahu kerana tidak terlibat secara langsung sekadar dari luar, tetapi harapannya, majlis seperti ini akan dapat lebih aktif dan bukan sekadar demi kepentingan individu tertentu (seperti juga cerita di Malaysia, hanya untuk kroni)
Bagi saya, kita mesti menggalakkan lebih ramai ekspatriat Malaysia untuk bermastautin di UAE, sama ada untuk berniaga atau bekerja. Ini mungkin boleh membantu Foreign Direct Investment (FDI) seperti mana warga India, Pakistan dan Filipina menghantar pulang trilion ringgit setiap tahun, lebih banyak dari FDI dalam sektor lain untuk negara masing-masing!
Rasanya dalam keadaan sekarang, negara kita memang memerlukan FDI dalam bentuk penghantaran wang ekspatriat. Glokal atau tidak, warga ekspatriat kita boleh membantu perdagangan dan impot produk negara secara langsung.
Cuma pada ketika ini dengan nilai US Dollar yang jatuh (dirham atau AED ditambatkan ke USD), dan setelah RM diapungkan secara terurus, maka pertukaran dari AED ke RM adalah merugikan. Tidak lagi menguntungkan seperti dahulu. Pendapatan juga sedikit susut dari nilai RM.
Ekspatriat Malaysia tentunya mengeluh tetapi apakan daya, begitulah realiti semasa!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment