Shriya Saran Kajal Agarwal Anushka Shetty Tamanna Ileana Aishwarya Rai Katrina Kaif

Sunday, October 12, 2008

Bola Pun Kecut

Bola Pun Kecut

(Kami ekspatriat Malaysia di UAE sama mengucapkan takziah pada keluarga para prajurit yang terkorban dalam nahas Nuri baru-baru ini)
Saya sempat melihat siaran langsung hampir semua perlawanan kejohanan bolasepak Piala Asia menerusi pelbagai TV Arab. Kebetulan, oleh kerana perbedaan waktu (minus 4 jam), saya menonton selepas waktu kerja bersama rakan-rakan Arab tempatan dan ekspaktriat lain di sebuah kelab rekreasi pinggir bandar Dubai.
Sememangnya sukan bolasepak adalah sukan utama dikebanyakan negara dunia, termasuk negara-negara Timur Tengah. Dengan sendirinya kejohanan ini menarik minat ramai. Dengan musim panas yang memuncak dengan suhu dan humiditi, tidak banyak aktiviti di luar yang boleh dilakukan.
Apalagi, dengan kehadiran pasukan Saudi, UAE, Qatar, Oman, Bahrain, Iran dan Iraq, maka kami di kelab tersebut mempunyai penyokong yang agak sama rata. Para ahli kelab terdiri dari pelbagai bangsa Arab yang begitu bersemangat menyokong pasukan nasional masing-masing.
Cuma saya yang tidak menyokong mana-mana pasukan dan berkecuali walaupun Malaysia turut serta sebagai tuan rumah, terutama selepas tewas 1-5 kepada China. Bukan tidak patriotik, cuma malas menjawab pelbagai pertanyaan mengenai prestasi dan mutu permainan pasukan nasional yang seolah-olah bermain tidak atau belum cukup warm-up (meminjam kata PM satu masa dahulu mengenai prestasi beliau) sepanjang 90 minit.
Mendengar ulasan dan komen dari penonton yang kebanyakannya kaki bangku memang menyeronokkan. Mendengar cara ulasan pengulas TV juga melucukan. Suara yang bernada tinggi dan jeritan memanjang kalau gol membingitkan.
Melihat stadium yang kosong apabila bukan pasukan tuan rumah bermain, selain di KL yang juga kosong walau pasukan negara bermain, membayangkan yang tahap penonton masih dalam lingkungan sentimen tempatan. Tidak menyalahkan mereka kerana saya sendiri lebih berminat dan selesa menonton di rumah dari membayar tiket dan bersusah payah untuk ke stadium. Lainlah sekiranya ada bintang-bintang dunia yang bermain.
Sentimen patriotik dan nasionalistik (asabiyah) juga adalah sesuatu yang sinonim dengan orang-orang arab, maka sokongan padu yang diberikan kepada pasukan nasional turut disertai dengan ekspektasi yang tinggi. Para pengulas di TV boleh dikatakan berat sebelah kalau ada pasukan arab yang bermain, nasib baik mereka bukan pengadil.
Apabila pasukan UAE yang baru menjadi juara di Teluk turut rebah di Vietnam, biasalah yang para penyokong tempatan mula panas. Pelbagai kritikan terhadap pemilihan pemain dan teknik serta strategi mengisi dada akhbar sebaik tewas dengan Vietnam yang dianggap ‘minnows’. Sebelum itu, pasukan UAE menewaskan Malaysia dalam perlawanan warm-up pre-kejohanan.
Manakala kawan-kawan dari Iraq tentunya ceria dengan persembahan sebuah negara yang masih kucar-kacir dilanda perang. Melupakan sebentar pelbagai bencana yang terus mengisi kehidupan di tanahair Iraq.
Bagi mereka yang tidak mempunyai pasukan negara dalam kejohanan ini, perhatian beralih kepada pasukan yang kuat. Malangnya pasukan yang dianggap kuat seperti Australia dan Korea juga tidak seperti dijangka.
Pada hari ini, Rabu 18 Julai, saya menonton perlawanan Malaysia menentang Iran di rumah sambil mendengar celoteh beberapa orang pegawai bola di RTM 1 melalui Internet. Ahli panel kesemua datuk-datuk, dua orang ahli politik dan seorang pengarah jabatan sukan. Sepatutnya dijemput juga mereka yang membayar tiket dan yang banyak menghabis wang dan masa, iaitu penyokong yang sudah muak dan mual dengan FAM.
Lucu juga mendengar ulasan ahli panel yang mungkin masih belum kecut dengan kecaman pelbagai pihak.
Sebelum itu turut membaca pelbagai komen mengenai isu kekalahan teruk pasukan bola negara dan perletakan jawatan beberapa pegawai tinggi FAM. Juga mengenai kata-kata ‘saya bukan pengecut’ yang diluahkan oleh Presiden FAM sejak saya tahun 1984 lagi.
Saya memang tidak begitu mengikuti perkembangan bolasepak negara terutama semenjak berhijrah. Tidak tahu pasukan negeri mana yang menang piala apa kerana setelah fiasco rasuah di tahun 90han, sudah tidak percaya lagi pada perlawanan bola anjuran FAM.
Seingat saya kali pertama dan terakhir melihat pasukan nasional bermain ialah sewaktu Malaysia menentang England B dalam tahun 1991 di Stadium Merdeka. Di mana Matlan Marjan menjadi hero dengan dua gol walaupun tewas 2-4, sebelum terpalit dengan rasuah.
Saya bukan juga pakar yang tahu selok-belok pengurusan dan politik bola negara. Tetapi seperti mana kata seorang senator di TV1 dalam rancangan ‘Dari Parlimen’, ini turut melibatkkan ‘maruah’ negara. Bila berada di luar negara dan melihat pasukan sendiri dibelasah, memang amat terasa jengkel. Kalau setakat 1-0, 2-0 itu kira OK lagi, tetapi bila DJ popular diradio UAE berkata ‘the whipping boys – Malaysian team’, siapa yang tidak merasa malu. Kawan-kawan ekspatriat dari India, Pakistan dan Filipina pun sama gelak walau ‘Truly Asia’ masih menjadi destinasi popular percutian musim panas.
Kalah menang memang adat pertandingan tetapi setelah berbelas tahun, kita masih belum mencapai tahap prestasi yang pernah di kecapi, menunjukkan banyak perkara yang tidak kena. Benarlah kita 20 tahun ketingalan dengan negara-negara kuasa bola dunia seperti Brazil, Argentina dll, 10 tahun ketinggalan dengan negara-negara kuasa bola Asia seperti Jepun dan Korea. Malaysia TAK boleh! Mengapa?
Saya tidak mahu mengulang pelbagai komen, saranan dan pendapat yang kini berbuih-buih dalam siber dan luar siber, sekadar bersetuju yang para pemegang amanah di FAM yang gagal selama ini, silalah berundur diri. Nak dikata secara terhormat pun sudah terlambat. Nasi sudah jadi bubur basi.
Saya juga amat bersetuju bahawa kita tidak perlukan keluarga di raja dan ahli politik mahupun tokoh korporat yang menyemak, menyibuk dan membuang masa untuk menduduki kepimpinan mana-mana sukan, demi populariti dan glamour. Cukuplah dengan pengalaman pasukan bola yang kecut di padang sendiri setelah jutaan terlebur atas nama pembangunan bolasepak negara dari Semi-Pro ke Liga M.
Secara jenakanya, kami di Dubai sedikit sebanyak boleh berbangga kerana pasukan ‘Malaysia’ di Dubai menjadi juara pertandingan tiga penjuru Asean (Singapura, Indonesia, Malaysia) dikalangan ekspatriat baru-baru ini (sila lihat www.malaysian-uae.com) walau semuanya amatur dan bermain seminggu sekali, tanpa jurulatih

Burj Dubai menongkah langit



DUBAI adalah sebuah kota yang seakan tidak mempunyai waktu untuk dibuang. 24 jam setiap hari tidak mencukupi untuk merealisasikan pelbagai perancangan dan projek yang bernilai trilion dollar dalam jangkamasa jadual terdekat dan terhad.
Kepesatan pembangunan yang melitupi setiap inci tanah gurun serta membina pulau-pulau jadian sudah menjadi sesuatu yang biasa. Walau pelik dan hairan dari mana datangnya berguni-guni wang yang dilaburkan, tetapi 'business as usual' kerana Sheikh Dubai pernah berkata, 'impossible is nothing", sama seperti iklan sebuah jenama peralatan sukan.
Lebih pelik membayangkan siapakah yang bakal dan akan mengisi semua bangunan yang sedang dalam pembinaan tersebut. Tetapi bak kata festival ketika ini, 'Dubai Summer Surprises' memang tiada yang boleh mengejutkan lagi, sehingga harga bilik hotel pun terus naik dalam musim panas, sesuatu yang dulunya mustahil!
Sewaktu saya mula bekerja di Dubai Internet City dalam tahun 2000, saya dibawa oleh bos besar yakni pengerusi syarikat dengan pacuan empat roda ke sebuah kawasan gurun yang lapang dan agak jauh dari pusat bandar. Jauh kerana tidak banyak pembangunan sepanjang lebuhraya (waktu itu) empat lorong sebelah (kini enam hingga tujuh lorong) menghala ke Abu Dhabi.
Pengerusi yang sama nama pertamanya dengan saya tersebut agak sebaya (kini adalah tokoh korporat hebat selain menjadi menteri pusat) berkata secara jenaka lebih kurang begini, "Lihat sekeliling kita sekarang, kalau kawasan ini tidak mempunyai tiga buah bangunan yang siap sepenuhnya dengan lanskap sekali dalam masa lapan bulan dari sekarang, kitalah yang akan terbenam ke dalam padang pasir ini!"
Saya tidak ketawa, bukan sahaja kerana belum serasi dengan suasana gurun dan budaya berbeda tetapi menganggap sesuatu yang gila untuk melakukannya. Membayangkan saya benar-benar akan terkubur dalam padang pasir yang luas itu. Menggerikan kerana persepsi tentang orang Arab masih sahaja berbentuk jahiliyah.
Sepanjang tempoh itu adalah penderaan secara 'profesional' buat saya yang tidak pernah terlibat dalam apa-apa projek pembinaan hartanah, hatta di Malaysia. Tidak tahu hujung pangkal mengenai kerja-kerja sivil dsbnya.
Di dera bukan sahaja kerana terpaksa belajar banyak perkara yang agak asing, tetapi terpaksa melakukan beberapa kerja serentak kerana staf tidak mencukupi.
Melakukan kerja teknikal, pembangunan bisnes, pemasaran dan juga, percaya atau tidak, sebagai sekretari kepada CEO. Sehari suntuk bekerja sehingga malam dan esok sebaik subuh terus berkejar ke pejabat. Rutin selama enam bulan yang membuatkan saya hampir saja mahu pulang ke tanahair.
Sebelum itu, saya memberitahu CEO syarikat yang membawa saya masuk dari Malaysia, "Saya tidak arif dengan perlaksanaan dan pengurusan projek sebegini".
CEO itu memberitahu dengan ikhlas, "Saya juga, kita sama-sama belajar!"
Pengalaman tahun pertama itu cukup menarik kerana saya banyak belajar dalam tempoh itu. Tidak terkira ilmu baru dengan pelbagai cabaran.
Apa yang saya anggap kerja gila rupa-rupanya bukan sesuatu yang mustahil. Dengan koordinasi dan perancangan yang baik, serta bajet yang tidak terhad, memang tiada yang mustahil.
Tepat lapan bulan kemudian seperti yang dijadualkan, Sheikh Muhamad Al Maktoum yang ketika itu, Putera Mahkota Dubai dengan penuh bangga merasmikan kampus 'Dubai Internet City' (DIC). Dan kami yang bertungkus lumus diberi penghormatan untuk bersantapan dengan beliau di istana!
Boleh dikatakan kesemua peneroka DIC dari rakyat tempatan kini menduduki pelbagai jawatan penting sebagai orang kanan Sheikh. Mereka telah membuktikan yang dengan kepimpinan yang telus dan amanah, segala cabaran rumit boleh diatasi dengan berhemah.
Secara peribadi, saya amat mengkagumi Sheikh Mohamed Al Maktoum yang bekerja keras dan mempunyai wawasan yang hebat. Malah kini sebagai Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE, beliau telah merubah banyak perkara di peringkat persekutuan UAE.
Melawat hampir keseluruh UAE untuk mengetahui apa yang berlaku dan tidak kerap keluar negara (rasmi atau bercuti dengan keluarga) walau mempunyai jet peribadi yang banyak.
Pada ketika ini juga, Dubai adalah 'tapak pembinaan' yang paling besar. Di mana-mana terdapat krin pelbagai saiz dan warna yang juga dianggap sebagai 'burung nasional'. Pelbagai projek yang mengisi ruang memberikan gambaran apa yang akan berlaku dalam waktu terdekat.
Pembangunan turut membawa kesan sampingan seperti kesesakan jalanraya, kenaikan kos kehidupan, inflasi dan sedikit sebanyak peningkatan jenayah. Kota yang membangun, apalagi yang terlalu pesat seperti Dubai memang tidak boleh lari dari beberapa 'hiccups' sebagai sebahagian dari 'growing pains'.
Penglibatan saya dengan projek seperti Palm Jumeirah, Palm Jabel Ali sama menambahkan pengalaman dan meluaskan pandangan mengenai perspektif kehidupan. Apa yang dirancang tidak selalu mengikut WYSIWYG atau secantik brosur dan janji-janji iklan atau janji manis pilihanraya.
Tetapi banyak masalah boleh selesai sekiranya bijaksana serta berhemah dibawah seorang ketua yang hebat, tidak tidur sewaktu bekerja dan tidak membiarkan orang lain untuk menguruskan negara. Tidak juga mengurus secara auto pilot.
Dengan persaingan antara pemaju hartanah, Dubai semakin menarik untuk dijadikan sumber tesis peringkat MBA. Banyak yang dilakukan diluar teori dan praktikal yang pernah dilakukan sebelumnya. Hasilnya sudah banyak yang direalisasikan.
Begitupun, seorang dari bos di DIC dan pernah ke Harvard yang kini menjadi pengerusi sebuah pemaju hartanah terbesar berkata yang beliau telah membuang semua yang dipelajari di sekolah bisnes lima tahun lalu.
Apa yang dilakukan oleh Dubai memang melampaui batas teori yang diperakui. "Impossible is Nothing" ternyata bukan sekadar slogan cemerlang, gemilang dan terbilang yang tidak mempunyai apa-apa hasil.
Maka sabtu ini, 20 Julai 2007, sebuah lagi rekod yang akan dicatat di Dubai. Burj Dubai atau Menara Dubai akan menjadi sktruktur tertinggi di planet bumi. Mengatasi pemegang rekod masa ini iaitu Taipei 101.
Maklumat lanjut mengenai Burj Dubai boleh di dapati di http://www.burjdubai.com/
Beberapa syarikat dan ramai ekspatriat Malaysia yang terlibat secara langsung pembinaan Burj Dubai ini. Bagi saya dan residen Dubai lain yang tidak terlibat dengan Burj Dubai, sekadar melihat setiap hari dalam perjalanan ke tempat kerja, tentunya kami mahu juga merayakan rekod kejayaan Burj Dubai sebagai hari ini dalam sejarah.
Menara Berkembar Petronas telah lama kehilangan mahkota bangunan tertinggi di dunia, walau sedikit sebanyak ada perasaan berbelah bagi, masih saja ada kebanggaan dahulunya mengenai 'kejayaan' Malaysia Boleh. Tidak pasti kedua menara telah penuh diisi dan setimpal dengan wang rakyat yang dibelanjakan demi sebuah ikon kemegahan dan keegoan.
Begitupun, setiap kali melihat Burj Dubai makin meninggi dan ratusan bangunan tinggi lain yang berebut-rebut menongkah langit, setiap kali itu juga teringatkan hadis Nabi SAW mengenai tanda-tanda akhir zaman, salah satunya mengenai orang-orang di gurun Arab yang dahulunya pengembala kambing kemudian akan bersaing untuk membina bangunan tinggi sesama mereka.
Bukan sahaja ketinggian muktamad sktruktur Burj Dubai dinantikan oleh banyak pemaju lain yang sedang merancang pembinaan bangunan yang lebih tinggi, malah sebaik siap sepenuhnya, orang-orang di gurun ini akan mempunyai beberapa menara yang lebih tinggi demi ego dan perlumbaan rekod dan maruah kabilah.
Mungkin 10 bangunan tertinggi dunia akan terletak di Timur Tengah. Fenomena yang bakal menjadi realiti dan menyeramkan sekiranya ada bencana alam seperti gemba bumi atau tsunami.
Akhir kalam, ketika ini di UAE, wang bukan sesuatu yang menjadi penghalang dan kepakaran boleh dibeli untuk semua ini. Lantas kita sedang menyaksikan sesuatu yang tertera seperti di perkatakan Nabi SAW dahulu di depan mata. Bagi mereka yang insaf, semua ini fast forward dalam memabwa kita ke akhir zaman!

No comments:

Post a Comment