Shriya Saran Kajal Agarwal Anushka Shetty Tamanna Ileana Aishwarya Rai Katrina Kaif

Sunday, October 12, 2008

Sejenak Ini

(Berita Minggu 3 Februari 2008)

kehidupan dari layar ke layar
merentas musim menjalar
sejenak ini, meminjam kesempatan
membingkai indah perjalanan
dari ruang hati yang hinggap
merawati luka di hujung sayap

terbang tinggi saujana gurun
menjejak sisa-sisa karun
dari kilauan pasir emas
keringat diantara hampas
setelah rindu mengukur nikmat
dalam kesumbangan sekujur jasad

perantau pun mewarna hari
di mata tekun memerhati
waktu telah berlari
jauh berligar tanpa destinasi
dengan jejak-jejak seribu mimpi
mengekori setiap wajah memori!

Resolusi

(Berita Minggu 6 Januari 2008)

dalam kamar dibawah sedar
bergema rontaan dari dalam
menyelinap ke ruang gurun
jiwa telah membara
terbakar oleh kedinginan kembara
yang mengapikan simpang-siur
kehidupan
penuh prasangka

ketukan dari pintu naluri
realiti telah berkocak
mewarna seribu musim di dinding
mewajah imej-imej kelabu
persepsi hitam putih
merentas setiap bayang
perjalanan
memanjang ke belakang

dan berkata-kata usia
jangan biarkan hari
sekadar siang dan malam
pusingan pagi dan petang
berkumpul menjadi kalendar
untuk terbuang sebagai memori
perjuangan
tanpa barakah!

‘‘Produk kesihatan lelaki ini disahkan begitu efektif oleh Menteri Kesihatan Malaysia!”

Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
klpos.com
No.31

‘‘Produk kesihatan lelaki ini disahkan begitu efektif oleh Menteri Kesihatan Malaysia!”

Sebaik 2007 berakhir dan 2008 bermula dengan sambutan meriah di sekitar Dubai, terutama percikan bunga api yang berlatarbelakangkan Burj Al Arab, tidak banyak perubahan baru buat kebanyakan penduduk.

Kerancakan pembangunan, terutama hartanah dan prasana yang terserlah dalam pelbagai bentuk dan saiz terus menjadi sebahagian dari kehidupan. Pertumbuhan ekonomi turus meningkat bersama kenaikan inflasi dan pertambahan ekspatriat baru juga berselang-seli dengan lapuran sedikit penurunan angka kematian di jalanraya.

Semua itu bukan lagi perkara luar biasa dan ganjil buat sebuah kota kosmopolitan yang dalam tempoh singkat dibariskan sebagai salah satu kota dunia yang menonjol. Klimaks dan unsur suspens dari ketinggian muktamad Burj Dubai sebagai struktur tertinggi di dunia sedikit sebanyak menjadi iklan cukup baik.

Menurut seorang teman yang menjadi ejen pelancungan, tiada lagi ‘musim’ di Dubai. Sepanjang tahun penerbangan dan hotel penuh. Bermakna, Dubai tidak lagi bergantung kepada musim dingin, ekspo dan promosi seperti Festival membeli-belah yang bermula tidak lama lagi.

Sesuatu yang boleh dianggap kejayaan buat pendukung kerajaan Dubai, Sheikh Mohammad Al Maktoum. Pada hari jumaat ini, beliau akan muncul di TV Dubai untuk mengumumkan langkah ke arah ‘Renaissance’ dunia Arab. Sesuatu yang sepastinya akan menjadi pembuka tahun 2008 buat seorang tokok besar abad ini.

Mungkin Sheikh Mohamed sepatutnya menerajui OIC yang keilhatan lembab dan tenggelam sepanjang di bawah pengerusi dari Tanah Melayu.

Tidak boleh dinafikan yang pembangunan membawa banyak kesan sampingan. Melalui keberkesanan dalam penguatkusaan, selain bebas dari korupsi serta penyelewengan boleh mengurangkan pelbagai masalah sementara kesemua perancangan menjadi realiti.

Begitupun, Dubai masih lagi aman dari kes-kes jenayah seperti di Malaysia. Rumah kami masih lagi tidak berjeriji dan hampir setiap masa tidak perlu mengunci pagar dan pintu rumah. Masih boleh tidur lena walau kereta ‘mewah’ diletakkan di luar pagar tanpa gajet sekuriti canggih untuk mengelakkan disamun perompak.

Masih ramai yang berani meletak kereta tanpa memberhentikan enjin sambil sementara pergi ke ATM, kedai makanan segera mahupun ke kedai runcit.
Sesuatu yang mungkin telah menjadi memori manis di Malaysia terutama kota-kota besar. Kes-kes pencurian kereta dalam pelbaai cara sudah menjadi rencah kehidupan. Saya sendiri pernah mengalami insiden kereta dipecahkan di sebuah taman lipur dua tahun lalu.

Namun, dengan pertambahan imigran luar dari seluruh dunia, memang ada insiden kecurian kereta berlaku di emiriyah lain dan baru-baru ini tersiar berita penemuan kereta curi dari UAE di Iraq.

Denga matahari 2008 yang bersinar, apakabar Malaysia di tahun 2008?

Melucukan pula, tiba-tiba bagai satu ‘rahmat’ buat Pelancungan Malaysia apabila hari kedua 2008, lapuran akhbar tempatan UAE dan berita radio memberi promosi yang bakal menggegarkan Malaysia setelah kempen Tahun Melawat 2007 berakhir.

Berita mengenai Menteri Kesihatan, Chua Soi Lek mengaku menjadi hero dalam sebuah DVD seks dan tidak mahu meletak jawatan terpampang. Berita seumpama ini memang sensasi apalagi seorang Menteri Kesihatan yang sedikit-sebanyak terlibat dengan kempen penggunaan kondom atau seks secara selamat!

Tidak pasti tanggapan umum mengenai berita yang amat memalukan ini kerana pembunuhan Bhutto masih menjadi berita besar. Tetapi kalau seorang pemimpin bertaraf menteri tidak dapat mengawal ‘anu’nya, bagaimana dapat dia mengawal keadaan kesihatan rakyat?

Kalau ada yang melihat peluang, terutama dikalangan para pengusaha produk herba kesihatan lelaki ‘Buatan Malaysia’ seperti tongkat ali yang boleh mengambil kesempatan ini untuk promosi lebih hebat.

Berdasarkan ‘kisah benar’ seorang menteri kanan, ahli politik berpengaruh yang berusia 60 tahun masih saja aktif dan gagah untuk aktiviti salah laku seks. Hebat dia membuat pengakuan secara selamba. Chua lebih hebat dalam melawan ‘konpirasi politik’ dari beberapa menteri dari UMNO yang pernah dikaitkan dengan kes serupa, terutama seorang bekas ketua menteri yang dikaitkan dengan gadis bawah umur dan beberapa wanita lain.

Begitulah jauhnya perbedaan antara mereka yang digelar pemimpin rakyat barisan nasional. Chua mengambil jalan paling berani dengan bersemuka dan mengaku secara terbuka. Dengan ini, perdana menteri boleh juga memaafkan Chua seperti isteri dan anak-anak Chua sendiri, lantas ‘membuktikan’ yang Hadhari adalah progresif dan telus.

Dalam dunia yang semakin global, video seks itu boleh dimuat turun untuk tatapan dunia dari youtube.com.

Chua Soi Lek pun secara naturalnya, boleh menjadi model iklan yang glamour dan berpengaruh untuk tongkat ali, seperti kata-kata azimat komersil, ‘produk kesihatan lelaki buatan Malaysia ini disahkan begitu efektif oleh Menteri Kesihatan Malaysia!”

Selamat Tahun Baru 2008 buat seluruh pembaca klpos.com dari kami di Dubai!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)

Ikon


berdiri di mana-mana

saujana kehadiran

dia pun mewajah

lanskap gurun terbentang

laut terpampang

minda yang melukiskan

ikon

demi ikon

sebagai simbol peradaban

ke langit terbuka


luar biasa satu perjalanan

tidak lagi bertatih

emiriyah yang pantas

merentas muka bumi

dengan gah wawasan

dan mewarnai kehidupan

dengan jangkauan paradigma

dubai boleh


kami yang menumpang

subur tanah ekspatriat

terus terpesona

menatap denyutan pembangunan

bersama kekaguman

pada mu tuan!



Fudzail

Dubai

3 Januari 2008






Perdana Menteri Yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang



“I do not know if I am a good leader, but I am a leader. And I have a vision. I look to the future, 20, 30 years. I learned that from my father, Sheikh Rashid. He was the true father of Dubai. I follow his example. He would rise early and go alone to watch what was happening on each of his projects. I do the same. I watch. I read faces. I take decisions and I move fast. Full throttle.”





HH Sheikh Mohammed Bin Rashid Al MaktoumVice-President and Prime Minister of UAE, Ruler of Dubai





Bagi kami yang menumpang di bumi UAE, rasa bertuah untuk bernaung di bawah seorang Perdana Menteri yang terserlah ketokohan dalam dunia Arab yang penuh dengan kacau-bilau. Perdana Menteri yang tidak berkata, ‘bekerja dengan saya bukan untuk saya’ atau bersajak ‘mencari mana dia ghazali shafie’, tidak tidur dalam mesyuarat atau majlis, dan tidak juga memperkenalkan mazhab baru.

Perdana Menteri berwajah garang yang berkarisma tinggi ini kuat bekerja, selain penyair hebat, aktif dalam sukan hingga ke peringkat dunia, beliau berjaya menguruskan ekonomi dan pembangunan negara dengan cekap.

Itulah Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum yang dilantik sebagai Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE dua tahun lalu (5 Januari 2006). Walaupun UAE bukan sebuah negara demokrasi berparlimen, namun beliau jauh lebih baik dari perdana menteri yang menang besar melalui pilihanraya yang tidak bersih, bebas, telus dan terbuka.

Beliau yang turut dikenali dengan nama Sheikh Mo, telah membuktikan kemampuan sebagai Putera Mahkota Dubai dan de facto Emir Dubai sejak Januari 1995 sepanjang aruah abangnya, Sheikh Maktoum menjadi Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE.

Beliau mempunyai dua orang isteri. Dimana isteri kedua yang dinikahi dalam tahun 2004 ialah Puteri Haya (http://www.princesshaya.net/) dari Jordan. Dianugerahkan seramai 17 orang anak, 7 lelaki dan 10 perempuan.

Biografinya boleh di dapati di http://www.sheikhmohammed.ae/ dan http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_bin_Rashid_al-Maktoum

Politik dan maklumat lain UAE boleh di dapati di http://www.government.ae/

Pembangunan tersusun Dubai sepanjang beliau menjadi Putera Mahkota, dari pembinaan Burj Al Arab (hotel tujuh bintang) diikuti dengan inisiatif mega seperti Internet City, Media City dan Healthcare City, selain pemodenan Lapangan Terbang dan prasana pengangkutan, jalanraya serta utiliti merangsang pertumbuhan ekonomi yang tidak lagi bergantung kepada hasil petroleum.






Beliau meneruskan pembangunan Dubai dengan projek ikonik seperti trilogi pulau Palm (Jumeirah, Jebel Ali, Deira), The World, Lapangan Terbang terbesar dunia, Burj Dubai sebagai struktur tertinggi dunia, Dubailand dengan 45 taman tema mega dan lain-lain yang berjumlah trilion USD.


Tidak seperti emiriyah Abu Dhabi yang mempunyai hasil petroleum dan gas melimpah sehingga 100 tahun lagi, Dubai memerlukan suntikan baru dalam meneruskan kejayaan sebagai pusat perdagangan dan bisnes di rantau Teluk, kalau tidak Timur Tengah.

Strategi Sheikh Mo dalam mempelbagaikan aktiviti ekonomi dengan menjadikan bidang kewangan, pelancungan, hartanah dan sektor servis sebagai enjin pertumbuhan. Seterusnya melangkah untuk bersaing diperingkat global dan terbukti berhasil melalui kejayaan Emirates Airlines dan Dubai Ports World, sekadar dua contoh gergasi dari UAE.

Ramai yang sebelum ini begitu skeptikal dengan apa yang beliau rancang untuk menjadikan Dubai sebagai pusat kemajuan dalam pelbagai bidang, termasuk saya yang menjadi salah seorang staf pelopor untuk projek Dubai Internet City (DIC). DIC terbina dalam masa setahun dan dalam tahun 2001, perdana menteri Malaysia ketika itu yang terhidu kegagalan MSC dan Cyberjaya berbanding DIC walau lebih awal dibangunkan, datang membuat lawatan selama sehari.

Kini dengan perubahan drastik dan ketara meliputi pelbagai sektor, Sheikh Mo muncul sebagai ikon dan idola baru generasi semasa yang memberi inspirasi.



Begitupun, walau kami yang sudah cukup kagum melihat perubahan luar biasa Dubai sejak sedekad, beliau sentiasa menegaskan yang pembangunan Dubai ketika ini hanyalah 10% dari wawasannya!

Sheikh Mo turut menyumbang berbilion dollar ke arah kebajikan seperti USD10 bilion dari poket sendiri untuk memajukan pendidikan dan keilmuan dunia Arab dan Islam. Inisiatif seperti Dubai Cares memberi peluang kepada 1 juta kanak-kanak miskin seluruh dunia untuk mendapat pendidikan yang baik.

Kepimpinan Sheikh Mo berjaya mengubah bukan sahaja lanskap gurun dan teluk Arab, tetapi juga mentaliti dan sikap rakyat tempatan terhadap peluang yang ada. Warga emirati yang hanya dalam 10 peratus dari jumlah penduduk mempunyai pendapatan per kapita tertinggi di dunia.

Beliau suka membuat lawatan mengejut bila-bila masa sahaja. Dengan kuasa yang ada padanya, beliau boleh membuang, menukar dan menaik pangkat kakitangan kerajaan mengikut prestasi. Sempena tahun 2008, untuk membantu dari kesan inflasi dan kos hidup yang memang tinggi, beliau menaikkan gaji kakitangan kerajaan sehingga 70%.

Ketika ini UAE masih lagi bebas cukai buat semua rakyat, penduduk lain dan syarikat yang beroperasi. Begitupun matawang Dirham terjejas dengan kejatuhan Dollar kerana Dirham ditambatkan kepada Dollar.

Corak kepimpinan hands-on menjadikan beliau amat digeruni. Sejak menjadi perdana menteri, bukan sahaja meneruskan lawatan mengejutnya ke merata pelusuk tanah UAE, malah membawa jemaah kabinetnya bermesyuarat di serata lokasi luar kota.

Keprihatinannya terhadap rakyat sendiri dibuktikan dengan siri projek segera seperti pembinaan puluhan ribu vila untuk mereka yang tidak mampu. Sekurang-kurangnya kekayaan hasil negara dikongsi bersama rakyat dengan sebaiknya melalui pelbagai program berfaedah seperti pendidikan dan perumahan.

Dengan membariskan kepimpinan peringkat nasional yang muda, berwibawa, berkualiti dan sama kuat bekerja, Sheikh Mo memastikan segala yang dirancangkan menepati sasaran. Ahli kabinetnya, selain dari keluarga diraja Abu Dhabi yang berpengaruh dan abangnya, adalah dari rakyat biasa golongan profesional.

Bukan tidak ada kesukaran, kelemahan dan kegagalan, mahupun cabaran lain seperti persaingan tradisional antara kabilah dan emiriyah yang autonomi, apalagi politik sesama keluarga sheikh, namun yang pasti bagi saya sebagai ekspatriat yang menumpang rezeki dan rahmat sejak hampir sedekad lalu, sesungguhnya Dubai dan UAE umumnya amat bertuah mempunyai seorang perdana menteri yang cemerlang, gemilang dan terbilang!

No comments:

Post a Comment