Shriya Saran Kajal Agarwal Anushka Shetty Tamanna Ileana Aishwarya Rai Katrina Kaif

Sunday, October 12, 2008

1976 - Darjah 6



Huru-Hara Dubai Kerana Bush dan MSE2008 menjadi MESS2008.













Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
No.35


Hari Ahad 13 Januari 2008, tiba-tiba Dubai seakan berada dalam zon kecemasan. Begitu banyak jalan, terowong dan jambatan utama yang ditutup. Menimbulkan kekeliruan dan kegamatan buat pemandu sehingga kesesakan di mana-mana.

Dubai menjadi tempat letak kereta dan perjalanan yang biasanya 10 minit boleh mengambil masa lebih sejam.

Tiada pengumuman mengenai penutupan dan tiada pemberitahuan mengenai jalan alternatif. Kerana mungkin tiada jalan alternatif. Maklumat yang sedikit ditambah dengan hujan lebat menjadikan keadaan agak huru-hara.

Panggilan juga sesak ke serata stesen radio yang sama tidak dapat berfungsi baik untuk menghebahkan maklumat sebenar. Kemarahan penduduk yang terperangkap dalam kesesakan memang diduga kerana hari Ahad adalah hari pertama untuk minggu bekerja.

Banyak urusan, mesyuarat dan rundingan bisnes yang tergendala dan tertunda.

Keadaan ini memberikan gambaran mengenai kelemahan pihak berkuasa dalam menangani kegawatan yang berlaku. Mungkin pihak berkuasa tidak menjangka keadaan yang begitu huru-hara akan berlaku.

Hanya kerana menjaga keselamatan seorang Presiden Amerika.

Kabar angin mengenai hari cuti pada esoknya untuk Dubai, Isnin 14 Januari disambut dengan kegembiraan apabila diumumkan secara rasmi. Tetapi berita itu seakan parodi buat mereka yang terpaksa berjam-jam di jalan raya untuk pulang ke rumah.

Memberi cuti adalah keputusan terbaik kerana Bush akan membuat lawatan ke serata Dubai dan boleh menambahkan huru-hara.

Kadar Pengeluaran Dalam Negeri Dubai dalam tahun 2006 ialah AED157 bilion dan penutupan sehari membawa kerugian dalam AED1 bilion.

Dengan lebih 100 ribu syarikat beroperasi di Dubai sahaja, kerugian lebih adalah jauh lebih dari itu kerana cuti mengejut menyukarkan untuk membuat pindaan dan perubahan.

Itu tidak termasuk kerugian dalam bentuk lain yang tidak boleh ditaksir, seperti masa ratusan ribu yang terperangkap dalam kesesakan.

Ada beberapa insiden melucukan sewaktu kehadiran Bush di Dubai. Antaranya ialah kami tiba-tiba ditemani dua orang putih (Amerika) sewaktu makan pagi di sebuah restoran mamak Kerala. Restoran popular untuk rakyat Malaysia itu, selama ini hanya dilangani mereka yang tidak berkulit putih.

Manakala seorang sahabat yang keluar untuk sarapan pada hari Isnin tidak dapat pulang ke rumah sehingga petang kerana semua jalan ke rumahnya yang berhampiran lapangan terbang di tutup!

Pada hari Ahad juga saya sempat berkunjung ke Malaysia Services Exhibition 2008 (MSE2008) anjuran MATRADE, dirasmikan oleh Naib Emir Sharjah dan Rafidah Aziz yang berlangsung di pusat ekspo Sharjah hingga 15 Januari.

Tidak pasti sama ada kerana kesesakan jalanraya, hujan atau Bush, mahupun tarikh serta lokasi, yang menjadikan MSE2008 amat lengang sekali. Lebih ramai peserta dari 170 buah syarikat Malaysia berbanding dengan pengunjung.

Terdengar rungutan dari ramai peserta yang terasa tertipu. Seorang peserta yang sudah biasa dengan pelbagai ekspo dan pamiran di seluruh dunia sebegai peserta mahupun pelawat memberitahu, “Inilah ekspo paling BORING yang pernah saya sertai!”

Dengan ruang dewan pamiran yang luas, memang nampak hebat MSE2008. Lebih hebat lagi kalau dipenuhi pengunjung profesional. Pada hari Isnin, terdapat penambahan pelawat tetapi majoriti adalah mereka yang mahu menghabiskan cuti dengan membawa anak-anak. Tentunya bukan serius untuk urusan bisnes.

Termasuk golongan senior yang sama mengumpul cenderahati untuk memenuhi beg dari gerai pameran. Selain menikmati sampel makanan percuma.

Seperti ramai peserta memberitahu, kualiti pelawat yang datang juga tidak seperti yang dijangkakan atau dijanjikan oleh penganjur.

Kelihatan forum dan majlis taklimat dihadiri dalam 6 hingga 10 orang (wakil syarikat sendiri), walau ada lebih 40 kerusi yang kosong. Lebih ramai, terutama peserta MSE2008 sendiri yang berdiri menunggu untuk makan jamuan yang disediakan. Seperti biasa, berebut-rebut.

Ini adalah gambaran yang memalukan untuk Malaysia yang sudah berjaya mempromosikan ‘Truly Asia’. Kelemahan dari segi promosi dan pemasaran mungkin sebab utama kegagalan MSE2008 untuk menarik lebih ramai pelawat profesional yang berjumlah ratusan ribu di Dubai.

Dikatakan kos MSE2008 adalah RM11 juta dimana syarikat yang menyertainya tidak perlu membayar apa-apa, kecuali tiket penerbangan dan penginapan yang juga diberi subsidi. (Seorang peserta mencelah, itu belum lagi dikira jumlah yang BOCOR, amalan biasa yang setiap tahun didedahkan oleh lapuran Ketua Audit Negara)

Jumlah RM11 juta itu wang rakyat Malaysia boleh ditambah untuk kerugian Dubai dalam sehari dengan kehadiran Bush, biarpun Sharjah dan Dubai adalah dua emiriyah berbeda. Tetapi RM11 juta adalah besar untuk sesuatu yang sepatutnya mendapat pulangan bilion dalam urusan bisnes. Kalau dikira dengan masa lebih 300 peserta, tentunya lebih dari RM11 juta.

Barangkali Rafidah yang dikenali sebagai Ratu Parlimen kerana lebih banyak bermain golf di luar negara (seperti bos besarnya) dari menghadiri sidang parlimen, tidak perasan (tidak pasti sama ada dia bermain golf dalam hujan atau membeli-belah di pelbagai mall mega serata Dubai) atau tidak tahu yang MSE2008 boleh ditukar kepada MESS2008.

Ketua wanita montel itu mungkin kesibukan kerana sibuk melobi menantu PM dan dilobi oleh makcik-makcik dan nenek-nenek barisan kepimpinan wanita untuk pilihanraya ke 12 agaknya, tidak seperti Bush yang cukup dua penggal menjadi presiden dan makan angin di tahun terakhir menjadi badut popular dunia!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)

Hujan






hujan menyimbah gurun
melitupi saujana pandangan
sebagai paparan
perjalanan
berselang seli
tidak monotonous






hujan membawa rindu
pada sekitar yang biasa
warna-warna rimba
wajah-wajah desa
di kejauhan ruang







hujan adalah peristiwa
memori nak muda
sentimental
perantau yang terkenang
ibu dan ayah



usahlah berhenti
walau sama menanti
wangi semarak bau
selepas hujan
yang membakar nostalgia!

Fudzail
Palm Jebel Ali
15 Januari 2008



Always Something There To Remind Me


January - 20 years ago, my last year in New Zealand.


Split Enz was a 'classic' New Zealand band, before the Finns became Crowded House.

Auckland was a temporary home while waiting for graduation in Hamilton.


1988 (when Crowded House was big then) is a long time but always something there to remind me of those years

Some were written through my anthology 'Waikato' (DBP 2000).

Some were retrospectively written through cerpens 10 years later (1988) until now (Crowded House is just another 'classic').

I need your assistance to select the best 30, according to your choice, of cerpens in
dotkomania.blogspot.com

for my book to be evaluated by DBP for publication.
The manuscript to be ready by end of January 2008.
Hopefully, 2008 will be another year to remember for a second book.

Thanking you in advance.





Bila Nama PM Malaysia Tidak Disebut

PM UAE bersama marhaen dalam lawatan selepas hujan lebat melanda UAE



Berita dibawah dari agensi berita WAM mengenai Forum Perikatan Ketamadunan (AOC) yang mana PM Malaysia, sebagai Pengerusi OIC turut serta berucap sebagai ahli panel.



Kalau diukur dari segi kedudukan beliau sebagai pengerusi OIC dan Malaysia sebagai sebuah negara majoriti Muslim, sepatutnya nama Paklah termasuk dalam senarai mereka yang berucap, seperti Erdogan, PM Turki.




Tetapi PM Malaysia tidak disebut. Begitulah taraf sebenar Paklah di Timur Tengah. Paklah tidak punya populariti seperti Mahathir. Kedudukan sebagai pengerusi OIC juga sekadar pada nama.



Beberapa orang tokoh korporat tempatan yang saya kenali tidak segan silu mengutuk Paklah. Ada juga yang bertanya, "Bila Anwar akan jadi PM?"



Seorang lagi yang memegang jawatan sebagai ketua pelaburan sebuah syarikat gergasi kerajaan Dubai berkata, "Selagi Abdullah menjadi PM Malaysia, kami tidak akan melabur, cukuplah!"



Akhbar tempatan di sini menyiarkan mengenai rombakan kabinet UAE bulan depan. Bersama arahan Sheikh Mo, sebagai PM untuk membina 40,000 buah vila, sebagai 'hadiah' kepada marhaen seluruh UAE yang memerlukan rumah.



Pengumuman ini dibuat selepas Sheikh Mo melawat kawasan timur dan tengah UAE selepas hujan lebat yang berlanjutan selama 4 hari berturut-turut.



Projek bernilai AED15 bilion itu dimulakan segera dan dijangka siap dalam masa 3 tahun.



Sheikh Mo berkata

“I did this tour today to acquaint myself with people’s conditions and needs, and I believe the more visits we undertake, the more we learn. We know there are some nationals in need, but they cannot reach us, and this is why we reach them to find out their needs.”


Tidak seperti Paklah yang begitu kerap ke luar negara dengan menghabiskan puluhan juta, Sheikh Mo lebih banyak melawat kawasan luar bandar dan pedalaman.



Begitupun dengan pilihanraya yang dijangka pada bulan Mac, tentunya Paklah akan melawat serata Malaysia untuk berkempen, dengan menggunakan semua jentera dan dana kerajaan!


Visual Banjir di Sharjah pada 15 Jan 2008


UAE praises Madrid conference outcome
WAM

Published: January 18, 2008, 00:14
Madrid: The first Alliance of Civilisations Forum was concluded in Madrid on Wednesday with a call for promoting and fostering inter-faith and cross-culture dialogue.
Having a high-profile presence in the meeting, the UAE considers the concept of the Alliance of Civilisations initiative as one of the most important global initiatives of recent years.
"We offer our sincere thanks to the governments of Spain and Turkey for having launched this initiative, and we pledge our full support for the alliance and its objectives," Abdul Rahman Mohammad Al Owais, Minister of Culture, Youth and Community Development, said in a speech at the conference.
He said the promotion of dialogue between cultures and between faiths "is something to which we must all pay attention, if we are to hope for a peaceful world, where tolerance, rather than bigotry, prevails, and where misunderstandings based on ignorance are removed".
"For us in the UAE, tolerance of different faiths, different cultures and different races is fundamental to our way of life and the world as a whole. People from nearly 200 countries live and co-exist peacefully and harmoniously together within our borders. People of all religions, ... practice their faiths, side-by-side.
Co-existence
"Indeed, in our capital city of Abu Dhabi, one of the largest mosques is immediately adjacent to the Catholic Cathedral, the Coptic Cathedral and the Anglican Church symbolising our respect to all faiths and commitment to inter-faith understanding," he said. "That is how we wish it to be. That basis of tolerance and dialogue is an essential part of the religion of Islam."
He said through tolerance and dialogue comes understanding and a recognition that stereotyping of other cultures and other faiths can only lead to misunderstanding and a breakdown in harmony.
"Part of our understanding and of the way in which we practice tolerance in these matters is that we recognise that people of each and every culture, each and every faith, hold certain things dear to their hearts.
"As a corollary, we believe that it is incumbent upon us to ensure that persons who claim to be a part of other cultures and other faiths do not deliberately set out to cause offence, or to poke fun at those aspects of culture and belief that are so important to others, which might inflame public opinion and ... [create] distrust and animosity.
"While we recognise, and value, the right to the freedom of expression, it is our view that there is a need for a greater acceptance of responsibility in the way that freedom is used, particularly by the mass media," he said.
Al Owais said such freedoms should not be used to permit and to justify the publication of inflammatory material that cannot only lead to a deepening of misunderstanding between cultures and faiths, but also to violence and death.
He said the promotion of dialogue and understanding, indeed the promotion of an alliance of civilisations, can only hope to be successful "if we all exert continuous and sincere efforts to build bridges, rather than to divide, to foster friendship, rather than hostility, to explain, rather than to disseminate views designed to deepen misunderstandings".
Global community
"We in the UAE will continue to play our part, both at home and elsewhere, in the pursuit of the goal to which we all aspire - a greater belief in the concept of global community and of the unity of mankind. We look forward to working with others in the effort to reach that goal," Al Owais said.
"We hope that this meeting will succeed in laying down a framework for continuing activity that will allow concrete steps to be taken towards our shared goals, with such a framework being designed to encourage and facilitate the participation of each and every state that is represented here," he said.
The two-day international gathering was opened by Spanish Prime Minister Jose Rodriguez Zapatero and addressed by Turkish Prime Minister Tayyip Recep Erdogan and UN Secretary General Ban Ki-moon.
It brought together political leaders, the media, and grass-roots and civil society leaders. Created in 2005, the Alliance seeks to overcome prejudices and polarisations between Islam and the West.


No comments:

Post a Comment