Shriya Saran Kajal Agarwal Anushka Shetty Tamanna Ileana Aishwarya Rai Katrina Kaif

Sunday, October 12, 2008

Menganyam Memori

angin menderu
menerojah ruang kelabu
kedinginan bertamu
bersama sentuhan rindu
membunga musim-musim berlalu
mewajah usia di terjahan waktu

gemerlapan nun jauh di sana
sayup kepulauan remaja
suara meriah penuh warna
melodi seribu suasana
de javu, nostalgia
alangkah bahagia

sentimental menganyam memori
mata mengukur saujana realiti
dan hati masih terus berlari
mengejar pelangi hari
dalam jasad pasrah mengekori
bayang-bayang bulan dan mentari!

Memperaga Pemimpin Pelapis




Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
No.32

Memperaga Pemimpin Pelapis

Ribuan peminat bolasepak kehampaan apabila kesemua tiket perlawanan antara AC Milan dan UAE kehabisan, termasuk saya. Begitupun saya sempat menyelinap masuk setelah masa kedua bermula untuk menyaksikan kehebatan pemain terbaik dunia ketika ini, Kaka.

Malam Selasa 8 Januari menyaksikan Ronaldo, seperti biasa sekadar penumpang untuk separuh masa pertama. Manakala Cafu, Emerson dan Dida menunjukkan kehebatan dalam memastikan pasukan muda UAE yang sedang bersiap ke Piala Dunia sekadar menang sorak.

Dua gol AC Milan dijaringkan oleh Gilardino. Diantara 20 ribu penonton ialah Romario.

Malam sebelum itu, Internacional de Porto Alegre menewaskan Inter Milan 2-1 untuk memenangi Kejohanan Bolasepak Antarabangsa Sheikh Mohammad bin Rashid Al Maktoum dengan hadiah bernilai USD1 juta.

Stuttgart memenangi tempat ketiga setelah menewaskan Ajax 1-0.

Manakala pada Khamis dan Sabtu, Cabaran Dubai akan menemukan empat pasukan bola, iaitu pasukan kebangsaan UAE dan China, Hamburg SV dan Vasco da Gama dari Brazil.

Siri perlawanan ini, walaupun sekadar bercorak ‘latihan’ dan ‘persahabatan’ untuk para pemain superstar dunia sewaktu pertengahan musim, sekurang-kurangnya dapat memberi sedikit gambaran mengenai kehebatan mereka yang bertaraf jutawan ini.

Terserlah adalah pemain-pemain Brazil yang sentiasa membekalkan pemain-pemain handalan dunia. Romario, Ronaldo, Ronaldinho pernah menjadi pemain terbaik dan kini Kaka.

Melihat senario bolasepak di tanahair, tentunya kita masih berada jauh ke belakang dan sukar untuk bangkit sebagai pasukan kuat seperti zaman 70han. Saya sendiri tidak tahu siapa yang bermain untuk pasukan negara dan tidak peduli untuk ambil tahu.

Sememangnya, kita tidak mempunyai barisan pemain bermutu tinggi walaupun Liga M dianggap antara yang berjaya dari segi pengurusan. Di mana-mana, yang menang memang diingati, dan yang kalah, sekadar nota kaki sahaja.

Begitupun pemimpin FAM, sama ada presiden dan Timbalan terus dikuasai oleh orang lama dan orang politik, walau orang muda. Orang politik, tua atau muda, tentunya mahu menggunakan FAM sebagai batu loncatan untuk populariti kerana mudah akses kepada golongan muda.

Politik dalam sukan di Malaysia sudah menjadi darah daging yang sukar untuk dipisahkan walaupun diletupkan dengan bom C4.

Begitu juga sekiranya melihat senario politik yang terus dikuasai pemain-pemain veteran yang telah lupus tarikh kehebatan dan penggunaannya. Manakala pemain-pemain muda, terutama di pihak parti memerintah dikuasai oleh golongan elit yang mana sama ada bapa atau ibu pernah menjadi pemimpin atau bapa mertua sebagai perdana menteri.
Barisan pelapis dikalangan pembangkang juga kurang menonjol dan kita masih mempunyai nama-nama yang sama. Lim Kit Siang, Karpal Singh sudah sinonim dengan DAP, Tuan Guru Haji Hadi dan Tuan Guru Nik Aziz dengan PAS, manakala Anwar Ibrahim dengan Keadilan.

Dalam pilihanraya yang dikatakan akan diadakan dalam bulan Mac nanti, kabar angin mengatakan UMNO akan membariskan pemimpin pelapis yang kebanyakan dibawah umur 40 tahun. Mereka ini tentunya mempunyai kabel besar dengan pemimpin yang menumpang di kediaman rasmi perdana menteri.

Bagi saya, secara peribadi, biarpun mereka pemimpin baru dan pelapis, tiada banyak perubahan dalam segi politik dan kepimpinan. Masih dalam acuan sama dan boleh jadi lebih teruk dari kepimpinan peringkat nasional, negeri mahupun bahagian yang sedia ada.

Parti yang dikuasai oleh ‘warlords’, rasuah dan wang tidak akan berubah status quo kerana setiap dari mereka mempunyai kepentingan peribadi yang lebih besar dari kepentingan agama, bangsa dan negara.

Pemimpin mungkin baru tetapi sistem masih ditakuk lama. Maka perubahan yang diharapkan hanyalah dari segi wajah dan jasad, isinya sama sahaja buruknya.

Mendukacitakan yang pemimpin tertinggi seperti seorang perdana menteri dipilih oleh warlords ini. Lebih mendukacitakan yang perdana menteri semasa dikatakan sekadar boneka untuk perdana menteri muda yang sedang menanti.

Alangkah baiknya sekiranya ada pilihanraya seperti Amerika dan Indonesia di mana rakyat boleh mengundi secara langsung untuk memilih presiden. Manakala jemaah menteri dipilih bukan berdasarkan kaitan politik. Ini semua hanya impian semata-mata selagi jentera demokrasi yang ada masih boleh digunapakai (salahpakai) oleh mereka yang berkuasa.

Dengan pilihanraya yag sudah bermula gear kedua, mungkin ada baiknya kita dapat melihat barisan pemimpin pelapis di pihak alternatif yang boleh diketengahkan. Dalam jutaan warga Malaysia, kita mempunyai ramai cerdik pandai yang boleh menjadi pemimpin, berbanding senarai pemimpin terutama menteri yang ada.

Berbanding dengan parti memerintah, memang sukar untuk menjadikan kepimpinan politik sebagai karier untuk mereka yang menganggotai ‘parti pembangkang’. Memerlukan pengorbanan yang besar, tanpa media perdana, tanpa SPR, tanpa kontrak kerajaan, tanpa GLC dan syarikat korporat, tanpa polis, tanpa peguam negara dan hakim, serta tanpa amaran boleh dimasukkan ke Kamunting atau dihadapkan ke mahkamah bila-bila masa.

Lantas, kalau dalam analogi bolasepak, memang sukar untuk mencari Kaka atau Christian Ronaldo sebagai pemain baru politik dikalangan pihak alternatif. Barisan muda yang ada itulah yang kita harapkan akan menjadi pemimpin rakyat yang tahan dari segala ancaman, ugutan, kesusahan, kemiskinan dan tentunya mampu menahan diri walau ditawarkan RM, pangkat, kontrak dsbnya untuk bising mengistiharkan keluar parti beramai-ramai dengan menyertai parti BN seperti mana setiap kali pilihanraya!

Lihat dan tunggu sarkis pilihanraya yang akan masuk ke kampung dan bandar, adegan ‘keluar parti’ yang sama tentunya akan berulang!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)
Gambar-gambar dari http://picasaweb.google.com/abdulhalim.abrahman/UAENationalTeamVsACMilan

Kembara Dalam Hijrah







telah ombak dan gelombang
melakar pasir dan pantai
sebagai lukisan
perjalanan penuh ilusi
ke serata imaginasi

telah angin dan laut
melebar musim dan ruang
sebagai imej-imej
kehidupan perantau
di gurun realiti

telah hujan dan kemarau
menguak emosi dan mimpi
sebagai ilustrasi
kembara dalam hijrah
di buana persepsi

telah waktu dan jarak
menjalar harapan dan wawasan
sebagai sempadan
pelarian yang menumpang
di transit memori

Fudzail
Hamriya Port, Sharjah
9 Januari 2008




Ben





Masih jauh berkedipan
bintang-bintang di cakrawala
walau tangan hampir menggapai
satu sinaran yang menyimbah
lembah hijau yang kontang.

Sayangnya singgahmu sebentar
mewarnai kehebatan cendiakawan
melebar seribu harapan tertuntas
biar sukar untuk tumbuh subur
lanskap kepahlawanan minda.

Terus menjadi rentetan ilusi
dalam penantian yang bersambung
kembali menapak bintang-bintang kejauhan
adalah kamu yang masih merentas doa
sebagai bebayang yang bercahaya
di hati kami!

Fudzail
Dubai, UAE
11 Jan 2008

A good reading at http://rotikacangmerah.blogspot.com/2008/01/benan-iv.html

Musim Hujan dan Tetamu Panas



Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
No.33

Musim Hujan dan Tetamu Panas

Presiden Bush sedang membuat lawatan ke negara-negara Teluk sebaik melawat sekutu utamanya, Israel. Beliau disambut dengan protes di Bahrain dan pada hari ini (Ahad 13 Jan 2008) akan tiba di UAE.

Hujan lebat dengan cuaca mendung berterusan di UAE mungkin kebetulan untuk menyambut seorang Ketua Polis, Ketua Pendakwaraya dan Ketua Hakim dunia yang dalam tahun terakhir berkhidmat sebagai proksi ‘Israel’.

Tiada protes jalanraya di sini untuk seorang manusia yang dikatakan paling berkuasa selagi tidak melawan kehendak pencatur Yahudi itu, kecuali artikel dan surat melalui akhbar. Sememangnya sebagai juga sekutu kebanyakan negara Arab, terutama Saudi Arabia, Bush mahu kelihatan sahabat kepada negara-negara Islam walau tidur sekatil dengan rejim pengganas Israel.

Taraf pemantauan dan kawalan keselamatan di tingkatkan. Delegasi Bush turut disertai ratusan pengawal peribadi, puluhan kenderaan SUV dan para pegawai perisikan. Bukan mudah untuk memberi perlindungan paling baik untuk lelaki yang popular dengan pelbagai aksi badut di youtube.

Dalam waktu yang sama, pengerusi OIC yang juga perdana menteri, menteri kewangan, menteri keselamatan dalam negeri dan bapa mertua mithali sebuah negara Hadhari yang mendapat cucu baru, dilapurkan terbang ke Madrid untuk sesi pertama jalan-jalan makan angin tahun ini. Selalunya pesawat peribadi yang dibeli khas itu transit di Dubai untuk ambil minyak.

Dengan demam pilihanraya yang dipenuhi spekulasi tarikh pembubaran parlimen dan lobi-melobi untuk menjadi calun, mungkin tidur beliau semakin lena untuk bermimpikan ilham tarikh pilihanraya.

Rahsia dan misteri pilihanraya adalah drama politik yang terjaga rapi. Walaupun pengerusi SPR yang dilanjutkan khidmat melalui pindaan parlimen mengumumkan yang dia juga tahu tarikh pilihanraya, hanya presiden parti melayu terbesar di dunia itu sahaja yang mempunyai prerogatif untuk menetapkan tarikh, tidak melalui teropong untuk melihat anak bulan.

DYMM Yang di Pertuan Agung juga sedang berada di Dubai untuk menyertai pertandingan Piala Endurance menunggang kuda sejak semalam. Tidak pasti ada program bersama rakyat. Baginda dikatakan selalu juga berada di Dubai, terakhir selepas menunaikan haji yang lalu.

Kalau Agung yang terdahulu ada juga program bersama rakyat seperti berkaraoke.

Hari ini juga menyaksikan, Rafidah Aziz merasmikan ekspo khidmat Servis syarikat-syarikat Malaysia di Sharjah. Dikatakan banyak sekali syarikat yang dibawa oleh Matrade menyertai ekspo ini. Dianggarkan seramai 200 orang delegasi akan memenuhkan bilik-bilik hotel Sharjah.


Ada rungutan mengenai lokasinya tidak begitu sesuai berbanding kalau di Dubai yang memang menjadi pusat ekspo dan bisnes. Untuk ke Sharjah, walau hanya dalam 5 km dari Dubai memang menyeksakan kerana kesesakan jalanraya yang tidak kenal masa dan hari.

Sharjah sendiri sebenarnya dalam proses pembangunan untuk menyaingi Dubai dan emiriyah jiran yang lebih kecil iaitu Ajman. Tetapi Sharjah yang mempunyai seorang Emir cerdas dengan dua PhD itu kelihatan sedikit perlahan dan lewat untuk bersama dengan gelombang pembangunan yang memenuhi bumi UAE.

Dalam hujan begini, tidak pasti Rafidah akan tetap turun padang untuk bermain golf seperti kebiasaan. Tetapi buat kaki golf seperti Rafidah, hujan atau panas tidak menjadi masalah. Apalagi sudah menjadi salah satu jadual kerja untuk bermain golf yang tentunya percuma untuk seorang VVIP veteran itu.

Dua hari lalu, Mat Sabu singgah dalam perjalanan pulang ke tanahair dan sempat ‘berceramah’. Seperti biasa, mendengar ceramah Mat Sabu memang menghiburkan dengan maklumat politik semasa tanahair.

Tetapi dengan audien yang sama, tidak begitu merebak maklumat yang disampaikan. Kebanyakan rakyat Malaysia di sini boleh dikatakan masih dalam suasana tanahair. Tidak mahu kelihatan bersama pembangkang kerana ada yang sampai takut masuk ISA bila pulang nanti.

Begitu berhasil indokrinasi kerajaan BN sehingga kalau berada di luar negara pun, rakyat terus dibayangi pelbagai ancaman dan ugutan. Malah dikatakan pelajar Malaysia di UK juga dipantau begitu hebat oleh MSD. Begitu jumud dan penakutnya tindakan membazir begini.

Memantau mereka yang menentang pemimpin yang rasuah, menyeleweng, zalim, bodoh dan tidak berguna sudah menjadi sebahagian dari kerajaan yang takutkan bayang-bayang sendiri. Apalagi dalam keadaan sekarang yang menyaksikan kesedaran semakin meningkat untuk proses demokrasi melalui pilihanraya yang lebih telus, adil dan saksama.

Begitupun, tidak dapat disangkal yang pihak pemerintah akan kembali berkuasa. Segala jentera akan diperkudakan, diselewengkan, disalahgunakan dan pilihanraya akan jadi sekadar mengesahkan kemenangan ‘demokrasi’ dari sistem yang korup sepenuhnya. Jadilah kita setaraf negara dibawah diktator yang mana setiap pilihanraya, para diktator menang 100% undi walau hanya seorang calun.

Kami juga bertemu dengan salah seorang sahabat lama, usahawan berjaya bertaraf jutawan yang pernah tinggal di Dubai dan datang untuk mengikuti ekspo di Sharjah. Dengan rangkaian bisnes dan sosialnya, kami dapat mendengar pelabagai jenaka terbaru politik Malaysia.

Ada baiknya jenaka politik yang bertebaran melalui youtube, SMS, emel dan blog ini dapat dikumpulkan sebagai bahan pembacaan menarik generasi akan datang. Jenaka yang melucukan, bukan sahaja mengenai Bush, mahupun mereka yang masih mahu mempertahankan lawak perdana seperti Paklah, KJ, Rafidah, Najib, Samy Velu, Soi Lek, ZAM, Nazri Aziz, Abang Zek dan lain-lain yang kurang popular bernama pemimpin, adalah relevan dalam konteks demokrasi.

Sekurang-kurangnya memberi gambaran betapa keadaan semasa memberikan banyak ilham kepada rakyat yang mungkin tidak dapat berbuat apa-apa untuk mengubah keadaan, hatta melalui peti undi yang kini sudah berkotak telus.

Begitupun, jenaka yang diilhamkan dari kepimpinan dengan prestasi buruk, yang dipenuhi skandal, masalah dalaman dan kebobrokan tidak dapat mengurangkan kengerian terhadap masa depan negara dan generasi akan datang.

Pilihanraya sudah semakin hampir dan bagi kami yang kemungkinan tidak dapat mengundi secara fizikal, apalagi melalui pos, hanya dapat membantu dalam bentuk sumbangan berbeda dari jauh.

Diharapkan, kami tidak akan menjelma sebagai pengundi hantu semasa pilihanraya nanti.

Dan harapan besar ialah untuk melihat parti-parti pembangkang bersatu untuk melawan seekor gergasi kerepot bermata tiga, bertangan lima dan berkaki empat yang mempunyai kuasa magik dan sihir bernama barisan nasional!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment